Belgian Sculptures
Previous
Next
 

Date of issue: 23th of february 1991.

OBC/COB : number: 2398-2399

 

Created by: Charles Leclercqz / P.P.G. De Schutter

Perforation: 11 1/2
Size card : 24 x 37 mm
Composition of the sheets: 30
Printing Process: Combined Steel and Rasterdeepprint/Heliogravure
Number of plates: 1-2-3-4-5-6
Printing Run: 2400- 3.000.000 ex ; 2401 - 1.800.000 ex
Paper: P5 ( see paper Types )

 

2400 - 14F - 'De Zaaier' - Constantin Meunier.
2401 - 25F - 'De Brabofontain ' - Jef Lambeaux

INFO

De al te vaak miskende XIXde-eeuwse Belgische beeldhouwkunst is van een uitzonderlijk hoog niveau. Zij kon niet alleen bogen op befaamde kunstenaars, gaande van Gilles-Lambert Godecharle tot Victor Rousseau, maar werd wereldwijd bekend met Constantin Meunier. Laatstgenoemde, die in 1831 te Brussel geboren werd en overleed in 1905, studeerde reeds op veertienjarige leeftijd teken-, beeldhouw- en schilderkunst aan de Brusselse Academie. In 1868 stichtte hij, samen met de schilders Artan, Rops en Dubois, de «Société Libre des Beaux-Arts» en nam dus actief deel aan een kunststroming waarin de zin voor realisme en de zorg voor het humane de bovenhand hadden. Omstreeks 1878 maakte hij kennis met de industriële wereld. In 1884 wijdde hij zich opnieuw volledig aan de beeldhouwkunst waarin hij vernieuwing bracht door op waardige wijze gestalte te geven aan het arbeidersleven er de handenarbeid. De Zaaier is een thema dat hij herhaaldelijk heeft uitgebeeld. De hier weergegeven versie, waarmee hij begon in 1902 is de bekroning van de grote compositie het Monument aan de Arbeid, waarvan de verschillende delen, figuren en bas-reliëfs de sociale ingesteldheid van de kunstenaar tot uiting brengen. Het geheel werd door de Staat aangekocht, maar werd pas in oktober 1930 opgericht nabij de brug van het Vergotebassin in Brussel. Gelukkig kwam de erkenning voor Constantin Meunier nog tijdens zijn leven, eerst in 1895 in Parijs, later in Berlijn en in Wenen. De Zaaier, een monumentaal beeld vol beweging, kan dus symbool staan voor de arbeid die de wereld verrijkt. Brons. Brussel, Monument aan de Arbeid.

De Brabofontein werd op de Grote Markt in Antwerpen onthuld op 81 augustus 1887. Dit werk van Jef Lambeaux (Antwerpen 1852 - Brussel 1908) wordt gedomineerd door de soepele en gracieuze figuur van de held die hoog oprijst boven een groot aantal dooreengestrengelde figuren; het onthoofde lichaam van de reus, watermonsters, schildpad en alligator, en sirenen met de symbolen van de stad. Dit meesterwerk van de beeldhouwer is een pareltje van de barok, dat nauw aansluit bij de grote traditie van de eeuw van Rubens en Jordaens. Reeds tijdens zijn leven was Lambeau: een zeer omstreden kunstenaar ; sommigen nemen aanstoot aan zijn gewaagde sensualiteit, vooral dan in zijn groot reliëf «De Passies van de Mens», dat van het einde van de eeuw dateert, anderen daarentegen zijn vol lof over zijn expressieve kracht. De rijzige figuur van Brabo sluit aan bij de stijl die teruggaat tot Jean de Bologne, een in Vlaanderen geboren beeldhouwer, een meester van de Italiaanse beeldhouwkunst uit de XVIe eeuw. Door haar dynamisme is zij een voorbode van de moderne kunst. Brons. Antwerpen, Grote Markt. (Teksten van de Dienst voor Toerisme van Antwerpen en Dhr. Roberts-Jones «Secrétaire perpétuel de l'Académie de, Sciences, des Lettres et des Beaux-Arts de Belgique».)

 

 

.