Belgian Red Cross - Painting.
Previous
Next
 

Date of issue: 23th of february 1991.

OBC/COB : number: 2398-2399

 

Created by: Désiré Roegiest / P.P.G. De Schutter

Perforation: 11 1/2
Size card : 35 x 46 mm
Composition of the sheets: 40
Printing Process: Rasterdeepprint/Heliogravure
Number of plates:
Printing Run: 2398- 499.204 ex ; 2399 - 475.638 ex
Paper: P5 ( see paper Types )

 

2398 - 14F+3F - 'De verzoekig van de H.Antonius' - Hieronymus Van Aken.
2399 - 25F+6F - 'De Boodschap ' - Dirk Bouts

INFO

De apart staande figuur in de rechter benedenhoek van het linker paneel van het drieluik dat ons de bekoringen door de duivel toont van de Heilige Antonius, kluizenaar in de woestijn Thebaïs, is ontsproten aan de ongebreidelde verbeeldingskracht van de schilder. Deze vreemd bode, tegelijk mens en vogel, met lange hondeoren gebocheld onder een rood kleed en geschoeid met ijsschaatsen, draagt in zijn gekruiste snavel een brief. Op zijn hoofd staat een omgekeerde trechter die mogelijk symbool staat voor bedrog of ontrouw. Hieronymus van Aken, Bosch genaamd, werd omstreeks 1450 geboren in 's Hertogenbosch, waar hij tevens stierf in 1516. Hij was afkomstig uit een schildersfamilie. Ook al stellen de meeste van zijn werken religieuze of moraliserende thema's voor toch getuigt de denkwereld die aan deze onderwerpen gestalte geeft, van een buitengewone creativiteit en originaliteit. Het genie van Bosch richt zich naar het universele en het tijdloze. De kunstenaar werd door zijn tijdgenoten in grote mate bewonderd. Zijn schilderijen werden door kerkelijke en wereldlijke gezagdragers gewaardeerd en verzameld. Jeroen Bosch had in de XVI-de eeuw een beslissende invloed op de kunst van o.m. Pieter Bruegel de Oude en Pieter Huys. Het is niet verwonderlijk dat het surrealisme van de XX-ste eeuw in deze meester van 's Hertogenbosch een voorloper heeft gevonden. Nog steeds wordt zijn oeuvre bestudeerd, meer bepaald de betekenis en het symbolisme van zijn uitbeeldingen en visioenen waarin men toespelingen heeft ontdekt op de hekserij, de alchemie, de folklore, de mystiek en zelfs op hallucinerende middelen. De kunst van Bosch hangt nauw samen met de ambiguïteit van de droom en de Verzoeking van de Heilige Antonius is daar een treffend voorbeeld van. Schilderij op hout, 129 x 117 cm, 2 zijpanelen van elk 129 X 51 cm. Lisboa, Museu Nacional de Arte Antiga. (Teksten van Dhr. Roberts-Jones, "Secrétaire perpétuel de l'Académie des Sciences, des Lettres et des Beaux-arts de Belgique")

Dit verfijnde portret van de Maagd Maria is een detail van het schilderij "Boodschap", van de hand van Dirk Bouts. De breedtecompositie toont ons links de engel die de kamer is binnengekomen door een brede opening waarin wij een landschap met een stadsgezicht zien. Rechts zien wij de Maagd Maria die zich, deemoedig en mediterend, van diens aanwezigheid bewust blijkt te zijn. Een venster dat het uitzicht op de buitenwereld verruimt, houdt beide figuren van elkaar gescheiden. Dirk Bouts werd geboren in Haarlem en was één van de grootmeesters van de XVde eeuwse Vlaamse schilderkunst. Tussen 1450 en 1475 werkte hij in Leuven, waar bepaalde van zijn meesterwerken nu nog te zien zijn, zoals de retabel van het «Heilig Sacrament» en het drieluik van «De Marteling van de Heilige Erasmus» in de Sint-Pieterskerk. De twee panelen van de voor het stadhuis bestemde «Gerechtigheid van keizer Otto bevinden zich thans in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel. Het doek «Boodschap», dat in Lissabon kan worden bewonderd, was aanvankelijk eigendom van het Hermitagemuseum in Leningrad. Later werd het aangekocht door de verzamelaar Cabouste Gulbenkian. De compositie sluit aan bij de traditie van de Meester van Flémalle en ook de kennis van het oeuvre van Rogier van der Weyden valt erin te onderkennen. Dit alles doet evenwel geen afbreuk aan de grote persoonlijkheid van Dirk Bouts, wat o.m. moge blijken uit de rijzige figuren en de grote gevoeligheid waarmee hij het landschap en ruimte weet uit te beelden. Hout, overgebracht op doek, 27.3 x 34.4 cm Lisboa, Museu Calbouste Gulbenkian (Teksten van Dhr. Roberts-Jones, "Secrétaire perpétuel de l'Académie des Sciences, des Lettres et des Beaux-arts de Belgique)

 

 

.