Culture : Belgian Porcelain
Previous
Next
 

Date of issue: 25th of June 1994.

OBC/COB : number: 2566-2567

 

Created by: Louis Van den Eede / P.P.G. De Schutter

Perforation: 11 1/2
Size : 46 x 35 mm
Composition of the sheets: 40
Printing Process: Screendeepprint/Heliogravure
Number of plates: 1-2
Printing Run: 2566 - 421.941ex ; 2567 -419.614 ex
Paper: P6 ( see paper Types )

 

2566 - 16F+3F - Porcelain of Doornik
2567 - 16F+3F - Porcelain of Etterbeek

INFO

DOORNIK In 1787 bestelde de hertog van Orléans – later Philippe Egalité geheten - bij de porseleinfabriek van Doornik een servies dat versierd moest worden met vogels, zoals die te zien waren op afbeeldingen uit de "Histoire naturelle' van Buffon. Dit porseleinen servies, dat 1.603 stukken telde, werd bij opbod verkocht tijdens de troebelen van de revolutie. Zeshonderd stukken die destijds door de koning van Engeland werden aangekocht, worden in het kasteel van Windsor bewaard. De overige stukken, die echter nog niet allemaal zijn teruggevonden, zijn verspreid over musea en privé verzamelingen, zowel in België als in het buitenland. Aan dit verhaal is ook een legende verbonden. Koning Lodewijk XVI en de hertog van Orléans zouden namelijk een weddenschap hebben aangegaan, waarbij laatstgenoemde wou aantonen dat Doornik beter porseleinwerk afleverde dan Sèvres. Weliswaar mag aan deze versie geen geloof worden gehecht maar toch is het zo dat deze uitzonderlijke bestelling van de hertog aantoonde dat Doornik een belangrijke plaats innam onder de Europese porseleinfabrieken. Originele tekst : "Musée Royal de Mariemont" te Morlanwelz

Het stedelijk museum Vander Kelen-Mertens is gehuisvest in het voormalig universitair college van Savoye. Deze instelling werd in 1551 gesticht door Eustachius Chapuys, doctor in de rechten en 17 jaar ambassadeur van Karel V in Engeland, aan het hof van Hendrik VIII. Hij bood hier plaats voor een 30-tal arme studenten uit zijn geboortestreek, de Savoye. De gebouwen golden als één der mooiste van de stad in de 16de eeuw. Het hoofdgebouw werd volgens de 18de -eeuwse mode herbouwd door architect Jacques Hustin. Zoals alle universitaire gebouwen werd dit college in 1797 gesloten en verbeurd verklaard. Enkele decennia later kochten burgemeester Leopold Vander Kelen en zijn vrouw Marie Mertens het complex. Zij baatten hier hun wijn- er likeurhandel uit; het hoofdgebouw werd hun woning, die zij geheel volgens de 19de -eeuwse mode inrichtten. Als kunstminnaars en mecenassen ontvingen zij hier talrijke gasten in hun stijlkamers. De wijn vloeide er overvloedig uit een fontein van Jef Lambeaux, dewelke direct in verbinding stond met de eronder gelegen wijnkelders. Vander Kelen schonk deze eigendom in 1917 aan de stad onder de voorwaarde dat de museumcollectie hier werd ondergebracht. Deze collectie is zeer divers van aard maar bevat een aantal grote en belangrijke deelverzamelingen. Naast de historische salons van de woning, bezit het museum een zeer uitgebreide schilderijenverzameling naar het werk van R. Van der Weyden en zijn de 16de-eeuwse werken van o. m. Q. Metsys en P. Coecke van Aelst vermeldenswaard. De laatgotische beeldenverzameling is een zeer gekende collectie. De prenten- en numismatische kabinetten zijn zeer omvangrijk, en ook de toegepaste kunsten zijn vrij belangwekkend. Er is ook een grote brandglasverzameling, Leuvens zilver en meubilair en een belangrijke keramiekcollectie. Hierin is het Chinees en Japans porselein zeer sterk vertegenwoordigd, evenals de Delftse en Franse faiënce-manufacturen. Ook Europees porselein is hier met verschillende interessante stukken te bezichtigen. Zo onder meer het Belgisch porselein : Brussel, Doornik en de Etterbeekse manufactuur die door de Duitser Fréderic Kiihne in 1787 werd gesticht. Claude-Joseph Bommer, die voorheen te Straatsburg en te Sèvres werkte, en Louis Cietté, die ook het Brussels porselein versierde, hadden de artistieke leiding tot het stopzetten van de fabricatie te Etterbeek in 1803. Gezien de korte productieperiode zijn Etterbeekse stukken vrij zeldzaam. De hier vertoonde gele koffietas met ondertas in empirestijl versierd, is een uitzonderlijk mooi exemplaar van deze Etterbeekse productie. Bron = Stedelijk Museum Leuven

.