The Belgian Egg.
Previous
Next
 

Date of issue: 8th of October 1977.

OBC/COB numbers: 1868

 

Created by: J.Malveaux / paul Huybrechts

Perforation: 11 1/2
Size: 24 mm x 35 mm
Composition of the sheets: 30
Printing Process: Combined Steel and Screendeepprint
Number of plates: 1-2-3-4-5-6
Printing Run: 6.000.000ex
Paper: P4 ( see paper Types )

1868 - 4F20 - 'De boerin met de eieren'

INFO

De uitgave van een speciale postzegel over het Belgisch ei is in zekere mate de bekroning van meer dan 10 jaar eierpromotie bij het brede publiek. Deze campagne, gevoerd door de Nationale Dienst voor Afzet van Land en Tuinbouwprodukten (N.D.A.L.T.) met de steun van het Ministerie van Landbouw, beoogde zowel het ei als gebruiksartikel dan de eierproductie als voorname sector in de Belgische landbouw. Daarom kan deze postzegel zeker vergeleken worden met een aantal andere uitgaven die een algemeen menselijk en voor onze samenleving erg waardevol aspect onder ieders aandacht brengen. Als echt natuurproduct, essentieel in ieders voeding en ook als economisch zwaartepunt voor een gespecialiseerde groep van onze landbouwbevolking, heeft het ei die kleinste maar misschien wel meest opvallende « affiche », die de postzegel inderdaad is, beslist verdiend. Enkele cijfers volstaan om het belang van het simpele eitje aan te tonen. België produceert (in 1976) 4 miljard consumptieeieren, waarvan 1,5 miljard de weg van de export op gaan, garandeert daardoor aan zowat 50.000 bedrijven een beroepsinkomen van 6,8 miljard Belgische frank. Voor het merendeel van die bedrijven (de kleine die slechts enkele tot 500 leghennen houden) is dit slechts een nevenverdienste. Voor de zowat 2.500 grotere gespecialiseerde bedrijven gaat het echter duidelijk om vitale tewerksteIIing. Wat de beeldende en grafisch esthetische waarde van de postzegel betreft, hier werd besloten een artistiek beeld te weerhouden dat ook symbolische betekenis heeft. Vandaar de keuze van een bekende tekening van de grote schilder Gust De Smet, een van de beroemdste meesters van de kunstenaarskolonie van Sint-Martens-Latem (1877-1943). De tekening is een voorstudie tot het schilderij « De boerin met de eieren » (1928) in privaatbezit te Brussel.

.

.

.

.

.