Europalia 77. Previous
Next
Date of issue: 17th of September 1977.
OBC/COB numbers: 1867
Created by: Michel Olyff / J.Malvaux
Perforation: 11 1/2
Size: 44 mm x 24 mm ;
Composition of the sheets: 25
Printing Process: Screendeepprint
Number of plates: 1-2-3-4
Printing Run: 4.000.000ex
Paper: P3 ( see paper Types )1867 - 5F - Logo
INFO
Europalia, woord van Latijnse oorsprong, betekent « Europafeest ». Dit festival, naar een nieuwe opvatting, biedt beurtelings aan de Europese landen de gelegenheid, het meest volledige panorama van hun cultureel leven en van hun kunst op het gebied van alle artistieke disciplines aan België en aan Europa voor te stellen. De idee stamt uit de Wereldtentoonstelling van 1958: het alsdan door het kunstfestival behaalde wereldsucces dat in de marge van de tentoonstelling werd georganiseerd, spoorde de inrichters aan om dit experiment te herhalen. Brussel werd inmiddels de hoofdstad van Europa en spontaan werd beslist beroep te doen op de landen die tot de Europese Gemeenschap behoren om beurtelings een waaier van hun cultuur tentoon te spreiden. Europalia, biënnale van de kunst werd in het leven geroepen. Italië, aanvaardde in 1969 als eerste land de uitnodiging. Het werd een succes: wie herinnert zich niet onder de manifestaties, de merkwaardige tentoonstelling van de Fresco's van Florence » voorgesteld te Brussel, voor Parijs en Londen? Europalia 71 bood aan Nederland de gelegenheid de 25e verjaardag van het cultureel akkoord tussen België en Nederland te herdenken. In 1973 wou Groot-Brittannië aan het festival een belangrijke plaats inruimen ten einde de nadruk te leggen op zijn toetreding tot de Europese Gemeenschap. Europalia was de geschikte gelegenheid om voor de eerste maal « op het vasteland » een zo uitgebreid panorama van de Britse cultuur naar voor te brengen, Eindelijk, in 1975, was het de beurt aan Frankrijk, Alsdan genoot het festival een steeds groeiend succes. Europalia 1977 zal aan de Duitse Bondsrepubliek gewijd zijn. Van nu af zijn reeds voorzien: concerten, opera's, balletten, toneel, film, litteratuur, grote tentoonstellingen, onder meer « de reis van Dürer naar Nederland » 1520-21, « de Jugendstil in Duitsland », « de hedendaagse kunst sedert 1945 », enz. Het festival zal plaatshebben in oktober-november 1977 te Brussel en in de belangrijkste steden van het land. Albrecht Dürer in de Nederlanden Deze tentoonstelling is een levendige illustratie van zijn reis door de Nederlanden (1520-21). Er wordt herinnerd aan de belangrijkste steden die de kunstenaar heeft bezocht, personen die hij heeft ontmoet en geportretteerd, de feesten die hij bijwoonde – in het bijzonder de kroning van Keizer Karel te Aken – de kunstwerken en monumenten die hij bewonderde en de tekeningen, gravures en schilderijen die hij in deze periode maakte. Voorts wordt de nadruk gelegd op de belangrijke invloed die hij had op de kunstenaars van zijn tijd, vooral in de Nederlanden. Meer dan 60 van de meest bekende musea ter wereld zegden hun medewerking toe. Jugendstil « Jugendstil » is de benaming die men in Duitsland gebruikt voor de kunst van de jaren 1895-1905. In deze periode maken de kunstenaars zich los van het traditionalisme in de vormgeving en gaan zij over naar meer originele en vrijere uitdrukkingsvormen. In België en Frankrijk spreekt men van Art Nouveau. Voor het eerst brengt een tentoonstelling een overzicht van wat bij de eeuwwende aan Jugendstil in Duitsland broeide: nagenoeg 750 kunstwerken afkomstig uit de 6 toenmalige centra (Munchen, Berlijn, Darmstadt, Hagen, Weimar en Hamburg) en behorende tot allerlei sectoren: kunstnijverheid, mode, boekdrukkunst, plastische kunsten, architectuur, meubelkunst, enz.
.
.
.
.
.