Christmas
Previous
Next
 

Date of issue: 16th of November 1974.

OBC/COB number: 1737

Created by: Jen de Vos/ J.Malvaux

Perforation: 11 1/2
Size: 24 mm x 36 mm
Composition of the sheets: 30
Printing Process: Steeldeepprint
Number of plates: 1-2-3-4
Printing Run: - 5.500.000 ex
Paper: P3 ( see paper Types )

1737 - 4F - ' Angel Gabriel'

INFO
In hoofdstuk II van zijn evangelie verhaalt Lukas de Geboorte van het Kind in een Stal, de Aanbidding der Herders, de komst van de Wijzen uit het Oosten, de Vlucht naar Egypte en de Kindermoord te Bethlehem. In hoofdstuk I echter vertelt hij over de Boodschap van de Aartsengel Gabriel aan de Maagd Maria en het Bezoek van Maria aan haar nicht Elisabeth. "Wees gegroet Maria, vol van genade, gij zijt de gezegende onder de vrouwen ", z6 klonk de begroeting van de engel. Deze begroeting en het sublieme "Magnificat" van Maria zijn hoogtepunten die de komst van de Messias aankondigden. Kunstschilders, dichters, toneelschrijvers en andere kunstenaars werden er zodanig door aangegrepen dat ze het ganse kerstgebeuren, van de ontvangenis bij de boodschap van de engel tot aan de geboorte in de stal te Bedgeheim hebben uitgebeeld en in hun werken vereeuwigd alsof ze het als ooggetuigen hadden meegemaakt. Aldus gezien kan de boodschap in feite niet worden gescheiden van het kerstgebeuren en heeft de Regie der Posterijen gemeend voor de kerstmispostzegel 1974 dit eerste feit centraal te mogen stellen. De keuze voor het motief ging uit naar een fragment uit het drieluik " Het Lam Gods " dat in de Sint-Baafs-kathedraal te Gent wordt bewaard. Dit meesterwerk bevindt zich in zijn geheel op de plaats waarvoor het On door de opdrachtgevers On door de schilders werd bestemd; een zeldzaam feit in de geschiedenis van de schilderkunst. Wat stelt het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck eigenlijk voor? Vele geleerden peilen naar de boodschap die deze beroemde polyptiek ons brengt. Zou men aan het kunstwerk in zijn geheel niet de titel " BOODSCHAP " mogen hechten? Zou de engel die de geboorte van de Messias aankondigde niet de stille dynamiek van het ganse schilderij verzinnebeelden? Laten we deze hypothese even nader beschouwen. Het luik is gesloten. Judocus Vijdt en zijn echtgenote Elisabeth Borluut willen aan de komende geslachten het " Bericht" doorgeven. Ze willen door de eeuwen heen verder vertellen wat ze zelf hebben vernomen als " Blijde Tijding ". Tussen hen beiden in staan als versteende, onveranderlijke figuren, de twee ooggetuigen en aankondigers: Johannes de Doper die de Messias aanwees als de allergrootste der profeten en Johannes de evangelist, d.w.z. de boodschapper van de verheugende komst van de Gezalfde. Boven deze galerij wordt de beloken huiskamer afgebeeld waar de engel aan Maria de Boodschap brengt. Hoog in de half- en kwartbogen staan de verre joodse en heidense voortekens als boodschappers aan de horizon. Maken wij het veelluik open... Nu zien we wat de Boodschap bevat... Twee niveaus zijn namelijk te onderscheiden. De onderste reeks panelen staat rijk gevuld met kleine figuren. In het midden het witte Lam, omgeven door foltertuigen en met wierookvaten zwaaiende engelen. Het Lam bloedt en water spuit uit de zevenarmige fontein... tot het rimpelt in de met edelstenen opgesmukte greppel. Hier is alles nog symbool, nog vol mysterie. De Waarheid is gesluierd, in tekens gevat, in lijden gehuld. Mensen als machtige heren én mensen als onthechte zoekers, trekken langs de wegen van deze aarde. Groepen staan te staren naar het boeiend middenpunt in een haast eindeloze, prachtige wereld. Hier, in de benedenpanelen verwijst alles naar iets anders, naar een diepere en hogere realiteit. Alles is voorlopige realisatie die een belofte bevat, dus nog steeds Boodschap blijft... Hoger, d.w.z. in de bovenluiken, breekt de Waarheid duidelijk open. De figuren zijn groot en direct verstaanbaar. Hij die zetelt op de troon, Zijn Moeder, Zijn aankondiger, de zingende en musicerende engelen, Adam en de van gans de mensheid zwangere Eva. Dit is het wat wordt geboodschapt: "Heerlijkheid Gods en heil voor het mensdom ". Dat is de uiteindelijke, diepe betekenis van de Tijding. De Engel op de postzegel afgedrukt is enkel een fragment van het gehele kunstwerk. Hij is zichtbaar wanneer het veelluik gesloten is. Men kan er iets van de adem in voelen die gans het wereldberoemde oeuvre doet leven en in ons oprechte belangstelling wekt voor de "BLIJDE BOODSCHAP " .

.

.

.

.

.