25th Anniversary Of Open Air Museum Middelheim at Antwerp.
Previous
Next
 

Date of issue: 6th of September 1975.

OBC/COB number: 1777

Created by: J.Malveaux / Jean de Vos.

Perforation: 11 1/2
Size: 24 mm x 35 mm
Composition of the sheets: 30
Printing Process: Combined Steel and Screendeepprint
Number of plates: 1-2-3-4
Printing Run: - 5.500.000ex
Paper: P3 ( see paper Types )

1777 - 5F - "Assia"

INFO
I Op zichzelf beschouwd is het geen absolute nieuwigheid beelden in openlucht te plaatsen. Een renaissancetuin of een barokpark kan men zich niet voorstellen zonder beelden. Maar deze hebben meestal een louter decoratieve of allegorische functie. De moderne beeldhouwers hebben de uitdaging van de eindeloze ruimte aanvaard en in Middelheim vindt men – verzameld in 25 jaar tijd – een brede waaier van werken die het zoeken naar het wereldbeeld van onze 20ste eeuw treffend weergeeft. Buiten opgesteld ondergaat de sculptuur het wisselend spel van seizoenen, weersomstandigheden, het moment van de dag. De vroege ochtend of de middag, het prille voorjaar of de volle zomer, scheppen een totaal andere atmosfeer die steeds andere aspecten van de beelden accentueert. Op die manier wisselen de vormen ook steeds. Daarom is de opstelling in een park als Middelheim zo aantrekkelijk, zo vanzelfsprekend. Men loopt er vrij rond, zonder opgelegd parcours, men blijft net zolang (of zo kort) bij een beeld kijken als men maar wil. Zelden nog was de beeldhouwer in staat om, zoals thans, autonoom en ongehinderd, in een hem eigen vormentaal en in een zo divers arsenaal van oude en nieuwe materialen, gestalte te geven aan de gevoelens die hij vertolken wilde of de boodschap die hij brengen wou. Door de bezieling die de sculpturen in zich dragen, zullen zij van ons bewustzijn bezit nemen. Bij een bezoek aan het Antwerps stedelijk openluchtmuseum Middelheim – met zijn collectie van 270 beelden – is het bijzonder boeiend om in de vrije en losse opstelling van de kunstwerken, samenhang, evoluties of tegenstellingen te ontdekken, terwijl bepaalde aspecten die de beeldhouwkunst sinds haar vernieuwing, sinds het einde van de 1% eeuw af typeren, duidelijker worden. Nationaliteit of chronologie, zijn hier van minder belang, de ingreep op onszelf of op onze omgeving is van meer essentiële betekenis. Tot de meest bekoorlijke meesterwerken van de Middelheimverzameling behoort het werk "Assia" 1937 (brons 190 cm h.) van de Franse kunstenaar Charles Despiau (1874-1946). Het is niet eenvoudigweg een portret, maar tevens het prototype van een moderne vrouw met een gedisciplineerde veerkracht, getraind door en bestand tegen lichamelijke inspanningen. In een poëtische verfijning liet de beeldhouwer psychologisch doorzicht samengaan met architectonische observatie. Met een innemende kracht treedt zij de toeschouwer tegemoet, symbool van de diepmenselijke belevenis die bij een bezoek aan het museum Middelheim kan worden ervaren.

.

.

.

.

.