Brussel, Center of Europe and capital of Art Nouveau.
Previous
Next
 

Date of issue: 8th of June 1996

OBC/COB : number: 2642-2645

 

Created by: Francois Scheuten/ P.P.G. De Schutter

Perforation: 11 1/2
Size : 2640-2641 - 28 x 38 mm ; 2642- 2643 - 38 x 28 mm
Composition of the sheets: 30
Printing Process: Screendeepprint/Heliogravure
Number of plates:
Printing Run: 2642 - 6.398.250ex ; 2643 - 6.440.250 ex ; 2644 - 6.417.120ex ; 2645 - 6.278.250ex
Paper: P5 ( see paper Types )

 

2642 - 16F- Broodhuis, Grote markt / La maison du Roi , Grand Place
2643 - 16F- Koninklijke Galerijen St- Hubertus / Galeries Royales St- Hubert
2644 - 16F- Egmontpalies , Kleine Zavel / Palais d'egmont, Petis Sablon
2645 - 16F- Jubelpark / Cinquantenaire

INFO

Brussel, hart van Europa en hoofdtsad van de Art Nouveau. BRUSSEL, HART VAN EUROPA, OOK EEN HART VOOR HET BOUWKUNDIG ERFGOED? Elke stad heeft haar eigen uitstraling door de waarde van haar bouwkundig en stedenbouwkundig erfgoed én met haar hedendaagse "architectuurmonumenten". Het is in het samengaan van oud en nieuw, in het herbruik en de koestering van het oude enerzijds en in de gepaste aanvulling met het nieuwe anderzijds, dat een stad haar fysionomie vindt. Venetië heeft er een, Parijs ook. Brussel bezit nog een aantal troeven, die echter onvoldoende worden uitgebaat. Het gezicht van deze stad is er vooral een van de 19de eeuw, want in die tijd heeft men gezorgd dat historische monumenten gerestaureerd werden, stedebouwkundige tracés geherwaardeerd en er nieuwe monumenten werden opgericht, grootschalige die het stadsbeeld versterken, zoals het Justitiepaleis, kleinschalige zoals de duizenden burgerhuizen die hele wijken verrijken. Ook belangrijke infra-structuurwerken hebben het uitzicht van de stad tijdens de 19de eeuw verfraaid, zoals onder meer de overwelving van de Zenne met de aanleg van de centrale lanen, het nieuw commercieel hart van de stad. De Grote Markt werd deskundig gerestaureerd, het oude en zwaar verbouwde Broodhuis werd onder de impuls van burgemeester Charles Buls gedemonteerd en weer opgebouwd in neogotische stijl, mooier dan het ooit geweest was. De site vroeg zo'n reconstructie. Talloze neogotische kerken, kloosters en scholen werden gebouwd. Vandaag worden ze helaas onvoldoende gewaardeerd. Het stedenbouwkundig stramien van de stad werd vernieuwd en aangepast; denken we maar aan de unieke Sint-Hubertusgalerijen, die naast hun fraaiheid van concept en architectuur, ook op commercieel en economisch vlak 150 jaar lang een ongeëvenaard succes zijn gebleven. Nieuwe pleinen, plantsoenen en parken werden aangelegd. Het plantsoen van de Kleine Zavel, nabij het Egmontpaleis werd opgevat als een pantheon van de Gouden Eeuw, de roemrijkste periode van de Nederlanden en ontworpen door Hendrik Beyaert, architect in hart en ziel. De wereldtentoonstellingen en de onafhankelijkheidsvieringen lieten ons heel wat patrimonium na, zoals het schitterende Jubelpark. Hét gezicht van Brussel, waar deze stad nog meer wereldfaam mee kan verwerven, de art-nouveau-architectuur met haar beroemdheden als Victor Horta, Paul Hankar en Henry Van de Velde, maar ook met hun talloze navolgers, dat is de troef van Brussel, hoofdstad van de art nouveau. Er is nog veel liefde nodig om het geschenk van de 19de eeuw in ere te houden en om het voldoende in te schakelen in het leven van Brussel, het hart van Europa. Dat hart kan alleen blijven kloppen met een uitstekende bloedsomloop doorheen zijn stedenbouwkundige slagaders en aders en met zijn levensnoodzakelijke organen, de monumenten en de architectonische juweeltjes: van het openbaar tot het privégebouw, daar waar de eenvoudige burger naar het voorbeeld van de overheid zijn bijdrage tot de stadsverfraaiing leverde. Jos Vandenbreeden, Directeur Sint-Lukasarchief

.