Promotion of Philately.
Previous
Next
 

Date of issue: 28th of January 1995

OBC/COB : number: 2582-2583

Created by: Jacques Doppée / P.P.G. De Schutter

Perforation: 11 1/2
Size : 46 x 33 mm ;
Composition of the sheets: 40
Printing Process: Screendeepprint/Heliogravure
Number of plates: 1-2
Printing Run: 2582 - 442.349ex ; 2583 - 439.520ex
Paper: P5 ( see paper Types )

 

2582 - 16F+3F - Flax Museum at Kortrijk
2583 - 16F+3F - Water and fontaine Museaum at Genval

INFO

Kortrijk en de Zuidwestvlaamse Leiestreek zijn sinds eeuwen het wereldcentrum van het vlas en de vlasnijverheid. De stad was dan ook de uitgelezen plaats om het erfgoed van deze industrie te herbergen. Na een voorbereidingsperiode van 18 jaar werd er in de gerestaureerde Beeuwsaerthoeve op 3 april 1982 Het Nationaal Vlasmuseum geopend. In het museum tonen 60 polyesterpoppen in 30 taferelen de teeltwijze van het vlas en de evolutie van de vlasbewerking en -verwerking, van de handwerkperiode tot het begin van de mechanisering. Dit hyperrealistische geheel wordt in wandvitrines gedocumenteerd met foto's, voorwerpen en geschreven bronnen. Verder vindt men in het wagenhok naast de typische vlaswagens, o.a. ook de vroegste zaai- en slijtmachines. Tot nog toe ontving het museum 600.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. In 1990 werd het Vlasmuseum te Parijs uitgeroepen tot laureaat van de Grote Europese Prijs voor Autocar-Toerisme. De pers noemde de verzameling een belangrijk stuk sociaal-economische geschiedenis van Vlaanderen, waarin de menselijke evenals de technische aspecten, didactisch informatief, buitengewoon origineel, boeiend en ontroerend, worden voorgesteld. VLAS De vlasplant : de gecultiveerde vlasplant Linum usitatissimum is een eenjarige tweezaadlobbige vezelplant met spilwortel die in de eerste plaats geteeld wordt voor de sterke vezel maar ook voor het olierijke zaad. De teelt : de plant vereist een vruchtbare, diep bewerkte bodem met tamelijk rijke bemesting en een zacht, gelijkmatig en vochtig klimaat. De herkomst : vermoedelijk Hoog-Azië of de Kaukasus. De wieg van de eigenlijke vlascultuur stond in Egypte.

Het nog jonge Water- en Fonteinmuseum ontstond uit de passie van een man, Jean-Pierre Courtois. Deze begon in 1983 informatie en documenten te verzamelen over water en fonteinen in België en verzorgde in 1984 te Virginal een tentoonstelling en in 1985 een publicatie over dit onderwerp (Fontaine, si tu m'étais contée). In 1986 werd een v.z.w. opgericht met als belangrijkste doel de stichting en het beheer van een museum en een documentatiecentrum over water en fonteinen. In 1988 huurde men lokalen aan het meer van Genval waar men in juli 1989 het museum voor het publiek opende. Nog hetzelfde jaar werd van hieruit via de T.V. de start aangekondigd van het Jaar van de Fontein in Wallonië. Het nieuwe museum liet zich gedurende het jaar 1990 niet onbetuigd. Het organiseerde o.a. de tentoonstelling Fontaines de Paris, schreef een tekenwedstrijd over fonteinen voor kinderen uit en stelde met de tekeningen een boekje samen (Quand les enfants racontent les fontaines). Het was tevens het decor van de rechtstreekse televisie-uitzending Double Sept op de RTBF. Ook de jaren die volgden werden zeer verscheiden initiatieven genomen meestal met groot succes en reeds in 1993 breidde de oppervlakte van het museum uit. In 1994 noemde Le Soir de tentoonstelling Fontaines, miroirs de Suisse "een gelegenheid om een museum te bezoeken dat uniek is in de wereld." Hei da lieve dreupel water Hei da, lieve dreupel water, zijt gij helder toch en schoon, in uw hemelsch lichtgeschater en uw diamanten kroon! Rood en blauw en groen en geluw, peersch en purperwendigheid siert, in onderling gespeel, uw pinkelende uitwendigheid! Hei da, heldere lichtkrystalle, diamanten waterding Moet ge op de aarde nedervallen uit is ‘t met uw flonkering! Neen en daalt niet, och en daalt niet, aardsche grond is al te vuil, houdt u ver van hier, en valt niet: houdt u in den hemel schuil. (Guido Gezelle)

.