Folklore
Previous
Next
 
Home

Date of issue: 25th of April 1987

OBC/COB numbers: 2249-2250

 

Created by: May Néama / De Schutter

Perforation: 11 1/2
Size: 35 x 24mm
Composition of the sheets: 30
Printing Process: Screendeepprint
Number of plates: 1-2
Printing Run: 2249 -4.900.000 ex ; 2250 - 8.100.000 ex
Paper: 2249 - P6 ; 2250 - P5 ( see paper Types )

2249 - 9F - Veurne
2250 - 13F - Wavre

INFO

Op 26 juli 1987 gaat om 15.30 uur te Veurne de Jubel-Processie uit. Dit jaar is het immers 350 jaar geleden dat de "Sodaliteit van den gekruisten Zaligmaeker." het broederschap dat de processie jaarlijks inricht, werd gesticht. Het gebruik wil, dat om de vijftig jaar na de stichting van deze vereniging een Jubelprocessie wordt georganiseerd. De Boetprocessie trok voor het eerst door de straten van de stad in 1644. Initiatiefnemers waren de Kapucijnen, maar veertig leden van de Sodaliteit namen deel. Zij droegen allen het boetekleed en 18 onder hen droegen houten kruisen of sleepten ijzeren staven, naar het model van de toen bestaande Boetprocessie te Brugge. Volgens zekere bronnen zijn deze processies geïnspireerd door een gebruik van de Spaanse bezettingstroepen en ambtenaren. die bij voorbeeld net zoals op het Iberisch schiereiland op Witte Donderdag nachtelijke tochten inrichtten, tijdens dewelke flagellanten meetrokken. Anderen verklaren dit gebruik vanuit het Augustinisme, een strekking binnen het katholicisme, die tijdens de Contrareformatie een belangrijke rol speelde, en onder andere de verering voor de passie van Christus aanbeval. In 1646, na een jaar verboden te zijn geweest door het stadsmagistraat van Veurne, werd de processie ingericht door de "Sodaliteit." De penitenten droegen kruisen en de symbolen van de passie. In 1650 werd de processie uitgebreid met enkele groepen, die we er thans nog in terugvinden: de kruisdragende Christus, het Graf,... Vanaf 1693 werd ze onder impuls van Vigor Van Heede secretaris van de Sodaliteit, wellicht om te ontsnappen aan een mogelijke afschaffing van de processie door Mgr. de Ratabon, bisschop van leper en anti-jansenistische pion van Lodewijk XIV, die Veurne-Ambacht bezet had. Tal van nieuwe elementen werden toegevoegd taferelen uit het Oude en Nieuwe Testament, de "spraken," de beeldengroepen. De oude kern, en boven de boetelingen, blijven evenwel behouden. Sinds zo'n twintig jaar is er een vernieuwing aan de gang, dit naar de plannen van Arno Brys. De Jubel Processie zal het einde van deze renovatie betekenen hierbij werden de beeldengroepen lichtjes aangepast en een totale vernieuwing van de kleren werd doorgevoerd. Aan de spiritualiteit en de eigenheid van het gebeuren werd evenwel niet geraakt. Nog steeds is het een aangrijpende boete- en gebedstocht, waaraan ongeveer 450 boetelingen deelnemen, naast een duizend tal figuranten. (Tekst, meegedeeld door het Stadsbestuur van Veurne)

Een weinig geschiedenis: Legenden en geschiedenis stemmen, zoals bekend niet altijd overeen. Historisch gezien verleende Hendrik I, de Krijger, hertog van Brabant, de stad Waver 1222, met name door toedoen van Godfried van Waver, haar charter ter vrijwaring van rechten vrijheden. Waver mocht nu een "stadhuis" bezitten, dat meteen ook dienst moest doen als graanhalle. Het stadhuis ontstond aan het kerkplein, waar men heden ten de "Jean en Alice" nog opvoert. Jean en Alice waren de laatste nakomelingen van Godfried van Waver en klaarblijkelijk kwamen ze bij bevolking heel wat sympathieker over dan hun voorzaat want precies aan hen denkt Waver zoals aan goede, actieve en barmhartige heren terug en alleen aan hen schrijft de stad de verlening van haar charter toe. Dit zijn in een paar woorden de historische feiten, maar even mooier nog, zoals dat gebruikelijk is, is toch de legende. Dr. Brasseur, de auteur van "Jean en Alice," heeft de herinnering aan de beide populairen dan ook niet willen schaden. Promotor van het schouwspel "Jean en Alice" was in 1954 pastoor Pensis, die de Waverse dichter en schrijver Brasseur om teksten had verzocht voor een koorzang ter inwijding van het aan de stad geschonken carillon. Reeds na korte tijd ontwikkelde zich deze koorzang, die steeds aan de voet van de kerktoren werd opgevoerd, tot het prachtige "Jean en Alice." Componist en bewerker was van bij 't begin Du Pont Del Sart, muziekleraar en directeur van de toenmalige muziekakademie geweest. Scenario: Het schouwspel is een historische evocatie, met name een middeleeuws, gesproken, gezongen en gedanst massaspel als "dialoog" tussen de seigneurs van Waver en de bevolking. Reeds in de Middeleeuwen was Waver een erg welvarende gemeenschap, die nochtans – of derhalve – het hoofd diende te bieden aan de drijverijen van woekeraars en profiteurs. Op zekere dag werd dus besloten, zich van deze last te bevrijden en de seigneurs om hulp te verzoeken. Tot "volksvertegenwoordiger" werd een zekere Maca aangesteld, een van de meest misnoegden. De afgezant wist zich dermate van zijn taak te kwijten, dat de stad, op 23 april 1222, met een plechtig overhandigd charter, alle rechten en vrijheden kreeg toegewezen. "Jean en Alice" wordt naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van de Waverse V.V.V. wederopgevoerd. (Tekst welwillend medegedeeld door de Vereniging voor vreemdelingenverkeer van Waver.)

 

 

.

 


.

.

.

.

.

.

.