Europalia 87 : Austria. Previous
Next
Home
Date of issue: 4th of April 1987
OBC/COB numbers: 2247
Created by: De Schutter
Perforation: 11 1/2
Size: 44 x 24mm
Composition of the sheets: 30
Printing Process: Screendeepprint
Number of plates: 1-2
Printing Run: 8.100.000 ex
Paper: P5 ( see paper Types )2247 - 13F - 'L'Attente' of Gustav Klimt
INFO
"Europalia '87" Oostenrijk. Sinds zijn ontstaan in 1969, heeft Europalia in de hoofdstad van Europa en in een vijftigtal andere Belgische steden het meest volledige overzicht van de Italiaanse, Nederlandse, Britse, Franse, Duitse, Belgische (ter gelegenheid van de 150-jarige onafhankelijkheid), Griekse en Spaanse culturele patrimonia getoond. Van 16 september tot 16 december zal de negende Europalia gewijd zijn aan Oostenrijk. Met de keuze van Oostenrijk belooft Europalia ons pracht en praal, een waaier van alles wat de intellectuele en artistieke rijkdom van Europa grotendeels bepaald heeft. Maar welk Oostenrijk komt naar Europalia? Dat van het keizerrijk en de waarden en ideeën uit die tijd, alsook van de Republiek van vandaag. Wij zullen in de herfst van 1987, een weg volgen langs tentoonstellingen, concerten, literatuur, theater, film en andere culturele evenementen. Een postzegel die aan Europalia Oostenrijk'87 gewijd is zal tegelijkertijd in België en Oostenrijk uitgegeven worden. Deze filatelistische gebeurtenis vormt de allereerste manifestatie rond Europalia '87 Oostenrijk. (Tekst welwillend doorgegeven door de v.z.w. Europalia te Brussel.)
De postzegel geeft een detail weer van "L'Attente" fragment van een muurschildering in de eetzaal van het Huis Stoclet te Brussel, fresco gerealiseerd door de Oostenrijkse schilder Gustav Klimt. Klimt werd geboren te Wenen in 1862, zes jaar na Freud, twee jaar na Mahler, uit een bescheiden familie Zijn vader was goudsmid, een beroep dat vanzelfsprekend niet zonder gevolgen bleef voor de loopbaan van de zoon. Gustav Klimt oogst als opvolger het ontzag voor het ambacht, de smaak voor de perfectie, de kennis van de materialen, de zorg en de nauwkeurigheid voor details, zonder uiteraard de zo delicate techniek van het vergulden te vergeten. Zijn handigheid en zijn talent werden zeer vlug erkend en hij werd belast met de versiering van zolderingen er muren van talrijke theaters en villa's, zowel te Wenen als in de provincie. Klimt mag nochtans niet alleen als decorateur worden aangezien, maar bovendien was hij een van de grootst figuren van de moderne schilderkunst. Pro memorie, er werd reeds op 21 juni 1965 een reek. van drie speciale postzegels uitgegeven van het Huis Stoclet, gebouwd te Brussel door architect Joseph Hoffman. Zie uitgifte 01337-01339.
.
.
.
.
.
.
.
.