Frans Masereel.
Previous
Next
Date of issue: 21th of October 1972.
OBC/COB number: 1641
Created by: Frans Masereel / J.Malvaux
Perforation: 11 1/2
Size: 24.5 x 35.4mm
Composition of the sheets: 30
Printing Process: Screendeepprint
Number of plates: 1-2-3-4
Printing Run: 775.344ex
Paper: P3 ( see paper Types )1639 - 10F+5F - Logo
INFO
Frans MASEREEL, werd geboren te Blankenberge op 31 juli 1889. Hij studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten te Gent. Vestigde zich, na talloze reizen doorheen de hele wereld, omstreeks 1920 te Parijs. Behaalde in 1950 de Grote Prijs voor de Graveerkunst op de Biënnale van Venetië. Werd lid van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België in 1951. Verbleef te Nice, en overleed te Avignon op 3 januari 1972. Gedurende meer dan vijftig jaar beoefende Frans MASEREEL de houtsnijkunst, "omdat dit voor hem het meest aangewezen middel is om aan zijn medemensen de boodschap te brengen van wat hij gemeenschappelijk met hen beleeft " (Prof. Dr. L. Lebeer). Frans MASEREEL heeft de houtsnijkunst niet uitgevonden. Onstaan in de XV' eeuw, hebben figuren als Dürer, Lucas Van Leyden (XVI'), Rubens (dank zij de medewerking van "snijders ") (XVIIe) de technische mogelijkheden van deze kunst uitgediept en verruimd. Maar die kunst bleef in de eerste plaats fotografisch, of bedoeld als zuiver reproductiemiddel. Toen einde XIX' eeuw de fotomechanische procédés die taak overnamen, begon, niet de lijdensweg maar de glorietocht van de houtgravure. Op dit ogenblik ging de kunstenaar zelf voor de houtblok staan, in de plaats van de houtsnijder, om eigenhandig, overeenkomstig zijn eigen gevoel en zijn eigen geest, het beeld te snijden dat hij scheppen wou. Vanaf dit ogenblik krijgt de kunstenaar een rijp uitdrukkingsmiddel ter beschikking en krijgt de houtgraveerkunst een eigen taal: het spel van zwart en wit, de spanning van het uitgesneden wit tegen het inktopnemend zwart, de harmonische schikking van vlak en lijn. Frans MASEREEL heeft die taal gebruikt om de mens uit te beelden in al zijn sociale gedragingen. De mens, is voor de kunstenaar het eeuwig probleem, de eeuwige onbekende, de grote vriend ook, die hij verdedigen wil tegen de maatschappij, door haar te ontmaskeren en te wijzen op haar huichelarij, haar verstikkende klem De dwaasheden van die beschaving bestrijdt hij door de vreugden van het menszijn te verheerlijken, door de liefde en het leven te bezingen, vaak met een intense, soms tragische grootheid. Neen, Frans MASEREEL heeft de houtsnijkunst niet uitgevonden. Hij heeft haar heel eenvoudig gebruikt om op artistiek verantwoorde en zeer persoonlijke wijze de mens, het menselijk bestaan, het menselijk leed en de dagelijkse menselijke vreugden weer te geven, die hij, de kunstenaar met zijn steeds levendige aandacht, zo scherp ervaren heeft.