History.
Previous
Next
 

Date of issue: 31th of August 1996

OBC/COB : number: 2658-2659

 

Created by: MVTM / P.P.G. De Schutter

Perforation: 11 1/2
Size : 24 x 55 mm
Composition of the sheets: 50
Printing Process: Screendeepprint/Heliogravure
Number of plates:
Printing Run: 2658 - 6.154.500ex ; 2659 - 6.074.500ex
Paper: P5 ( see paper Types )

 

2658 - 16F- Filips de Schone / Philippe le Beau
2659 - 16F- Johanna van Castillie / Jeanne de Castille


INFO

Geschiedenis. De portretten van filips de Schone en Johanna van Castilië. DE PLECHTIGE INTREDE VAN FILIPS DE SCHONE EN JOHANNA VAN CASTILIE OP 9 DECEMBER 1496 IN BRUSSEL Filips de Schone werd in 1478 te Brugge geboren als zoon van Maximiliaan van Oostenrijk en Maria van Bourgondië en was alzo de erfgenaam van de Bourgondische staten en het Habsburgse Rijk. Om zijn macht tegenover de Franse koning te vergroten streefde Maximiliaan op het eind van de 15de eeuw goede relaties met Spanje na en huwde zijn dochter Margaretha uit aan de Spaanse troonopvolger Don Juan, zoon van Ferdinand van Aragon en Isabella van Castilië. Filips de Schone, die in 1494 te Leuven als hertog van Brabant was ingehuldigd, liet hij met hun dochter, Johanna van Castilië (geboren in 1479 te Toledo) trouwen. Hun huwelijk werd ingezegend op 18 oktober 1496 in Lier. Op 9 december, 500 jaar geleden, leidde Filips zijn bruid binnen in de stad Brussel. In een verlucht handschrift, dat in Berlijn (Staatliche Museen, Kupferstichkabinett) wordt bewaard, vinden we, in woord en beeld, een beschrijving van dit triomfantelijke gebeuren. De stoet werd geopend door geestelijken van verschillende religieuze orden en parochies van de stad. Achter hen defileerden de hoofdmannen, de meesters en dekens van de gilden, de nar en muziekkorpsen gevolgd door verklede en gemaskerde personen. Daarna kwamen, één voor één, de rechter, de acht schildknapen van de stad, de acht vredestichters, de zes secretarissen, de ontvangers, de raadsgevers en de beëdigden. Johanna, in het gezelschap van een eredame, werd geflankeerd door de fakkeldragers van de schuttersgilde. Hun flambouwen droegen het rode wapenschild van Brussel. De straten waren rijkelijk versierd en op vele plaatsen waren "tableaux vivants" opgesteld. Uit de toren van het stadhuis staken brandende toortsen. Na de optocht volgden nog weken van feesten en eerbetoon. Uit het huwelijk van Filips de Schone en Johanna van Castilië zouden zes kinderen voortspruiten onder wie keizer Karel V en keizer FerdinandI. Filips overleed in onduidelijke omstandigheden in 1506 te Burgos. Johanna stierf in 1555, waanzinnig, opgesloten in het kasteel van Tordesillas bij Valladolid (vandaar haar bijnaam Johanna de Waanzinnige). DE PORTRETTEN VAN FILIPS DE SCHONE EN JOHANNA VAN CASTILIE UIT HET TRIPTIEK VAN HET STADHUIS VAN ZIERIKZEE De portretten van Filips de Schone en Johanna van Castilië op de postzegels zijn genomen uit een drieluik van het stadhuis van Zierikzee (Nederland). Ze vormden respectievelijk het linker- en rechterluik van de triptiek. Het middenpaneel stelde Het Laatste Oordeel voor. De maker van het drieluik is (nog) onbekend. Het kunstwerk werd nooit degelijk onderzocht. Men schrijft het meestal toe aan de Meester van de Jozeflegende, ook wel aangeduid als de Meester van de abdij van Agligem, die rond 1500 werkzaam was in Brussel. Het schilderij werd vermoedelijk gemaakt voor de vierschaar van het stadhuis van Zierikzee. De twee zijluiken bevinden zich vandaag in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten te Brussel.

Filips de Schone is ten voeten uit afgebeeld. Hij draagt een kroon en wapenuitrusting die versierd is met Oostenrijkse, Bourgondische en Spaanse emblemen. Om de hals heeft hij het ordeteken van het Gulden Vlies. Hij houdt een geheven zwaard in de hand, symbool van de rechterlijke macht, en wijst naar het middenpaneel met Het Laatste Oordeel. Op de achtergrond zien we ruïnes van de oude burcht van Brussel, de muren van de stad en de oude Vierschaar Burgendael op de Zoudenberg. Verder weg rijzen ook de twee torens van de Sint-Goedele op

Johanna van Castilië is vorstelijk gekleed. Ook zij is gekroond en heeft een breed gedrapeerde mantel om. Ze legt haar hand op een licht gewelfde buik. Wat mogelijk een subtiele verwijzing naar een zwangerschap betekent. In de verte zien we o.a. de tuinen van het paleis van Brussel met daarin het zomerhuis en het uit Spanje ingevoerde houten paviljoen

 

.