Art of Book printing
Previous
Next
 
Home

Date of issue: 17th of december 1988

OBC/COB numbers: 2309-2311

 

Created by: Catherine Wicht/ Patrica Vouez / Jean de Vos / Charles Leclercqz

Perforation: 11 1/2
Size: 35 x 24 mm
Composition of the sheets: 30
Printing Process: Combined steel and Screendeepprint
Number of plates: 1-2-3-4-5-6
Printing Run: 2309 - 4.900.000ex ; 2310 - 2.100.000ex ; 2311 - 2.100.000ex
Paper: 2309 - P6 ; 2310/2311 -P5 ( see paper Types )

2309 - 9F - Wooden Press
2310 - 24F - Metal Typo Stanhope Press
2311 - 26F - Litho Krause Press


INFO

Boekdrukkunst In de geschiedenis van het denken, neemt de drukkunst – en de boekdrukkunst in het bijzonder – een zeer belangrijke plaats in. Vooreerst belichaamde het handgeschreven boek, waarvan het rijk eindigde hij het aanbreken van de 16dc eeuw, in de verspreiding van een laatste gloed van een prestigieuze boekverluchting, de elitecultuur, die weliswaar verder bleef bestaan tot het einde van het Ancien Regime. Met de invoering in Europa van de boekdrukkunst, die reeds eeuwen tevoren was uitgevonden in China, en de verspreiding van de productie van het papier, werden echter de voorwaarden samengebracht voor een fundamentele culturele ommekeer. Door het vermenigvuldigen van de geschreven boodschap, zou de boekdrukkunst het succes van de Renaissance in gans West-Europa verzekeren; zij zou de grondslagen leggen voor een uitbreiding van de alfabetisering en bijgevo1g, ingevolge de persoonlijke lectuur van de heilige schriften. een van de oorzaken worden van de Hervorming. Enkele eeuwen later, zullen 4c opkomst van de geschreven literatuur (de roman), die de gesproken literatuur (het theater) verdrong, de geboorte van de pers (17de eeuw) en vervolgens van de opiniepers, de zich uitbreidende scholarisatie en vervolgens de schoolplicht, het gedrukte woord maken tot die onontbeerlijke overbrenger van de gedachte, evenals de bibliotheek tot de onmisbare bewaarplaats van de kennis. Ook vandaag nog, ondanks de opkomst van de audiovisuele communicatiemiddelen en de toename van de mogelijkheden op het gebied van het elektronisch geheugen, blijven – en zullen dat wellicht ook blijven – de krant, het tijdschrift en het boek onvervangbaar voor de individuele, gemakkelijk hanteerbare en overdraagbare informatie en persoonlijke documentatie. De geschiedenis van de druktechniek en verloopt bijgevolg parallel aan de evolutie van de cultuur. Na een periode van nagenoeg vier eeuwen, tijdens dewelke de pers van Gutenherg, Coster, Plantijn, Aldus of de Estiennes nauwelijks evolueerde en klaarblijkelijk beantwoordde aan de noden van haar tijd, duiken er tegen het einde van de 18de eeuw en vooral tijdens de eerste helft van de 19de eeuw tal van uitvindingen en vernieuwingen op, zoals. in 1793, de metalen typografische pers, gecreëerd door Lord Stanhope, en in 1796 de lithografie, uitgevonden door Aloïs Sennefelder die aan de basis van de offset zal liggen. De typografische cilinderpers (omstreeks 1840), de typografische platinapers (einde 19de eeuw), de lithografische draaipers, de lithografische vergroten, de zetmachines (sinds 19de eeuw), de offsetpers, de camera, de snijpers en de snijmachine zullen het amalgaam van de drukker verrijken en diversificeren gedurende dit tijdperk van technische schepping, dat de l9de eeuw betekende. België is steeds een kruispunt geweest zowel op het gebied van de technologische uitvinding, als op het terrein van de cultuurspreiding. Ons land bezit, zowe1 in privécollecties als in publieke verzamelingen, een rijk patrimonium van oude persen, dat door onderhavige filatelistische reeks wordt opgeroepen via de keuze van drie machines: De drie persen, die het onderwerp uitmaken van deze filatelistische uitgifte, vormen de parels van de oude verzamelingen van het Museum Plantin-Moretus te Antwerpen (persen en materiaal uit de 15de tot de 18de eeuw), het Museum van de Drukkunst (persen en materieel uit de 19de en 20ste eeuw), voorlopig gehuisvest in de lokalen van de Koninklijke Bibliotheek te Brussel, en het Koninklijk Museum van Mariemont (persen uit de 19de eeuw). Zij kunnen zowel individueel als in begeleid groepsverband bezichtigd worden. (Informatie verstrekt door het Museum van de Boekdrukkunst te Brussel).

 

 

.

 


.

.

.

.

.

.

.