Tourisme
Previous
Next
 

Date of issue: 17th of May 1980.

OBC/COB numbers: 1976-1977

 

Created by: Jean D'Hondt/ Oscar Bonnevalle/ J.Malvaux

Perforation: 11 1/2
Size: 35 mm x 24 mm
Composition of the sheets: 30
Printing Process: Screendeepprint ;
Number of plates: 1-2
Printing Run:
Paper: P5 ( see paper Types )

1976 -9F50 - Procession of 'car d'or' at Bergen
1977 -6F50 - Damme

INFO

Een van de belangrijkste toeristische attracties van de stad Bergen is ongetwijfeld de processie van de "Car d'Or" . De "Car d'Or" is een staatsiewagen van gesculpteerd, geverfd en verguld hout in Lodewijk XVI-stijl en die, getrokken door zes paarden, op Drievuldigheidszondag (eerste zondag na Pinksteren) het schrijn van de Heilige Waudru, stichteres en beschermheilige van Bergen, door deze stad voert, Deze staatsiekoets is 5.80 m lang en 2.40 m breed en weegt ledig ongeveer twee ton. De huidige praalwagen dateert van 1780 en is het werk van de beeldhouwers Midavaine en Ghienne. De jaartalverzen geschilderd in versierde vakken houden verband met de gebeurtenissen die herinneren aan de terugkeer te Bergen in 1803 van de overblijfselen van de Heilige Waudru die, tijdens de Franse Revolutie, in Rijnland verborgen waren. Alhoewel de processies, ter ere van de Heilige Waudru, waarschijnlijk reeds veel vroeger waren ingericht, is het nochtans in 1349 dat de huidige processie haar definitieve vorm heeft gekregen. Het is inderdaad tijdens dit jaar dat een pestepidemie in Bergen woedde en aanleiding gaf tot bijzondere uitingen van volkse vroomheid. Om te bekomen dat aan deze plaag een einde zou gesteld worden, beslisten de kerkelijke gezagdragers en het Kapittel van de Heilige Waudru op een heel speciale manier de hulp van de patrones van de stad Bergen af te smeken door een processie in te richten die plechtiger was dan de vorige. Op 7 oktober vertrokken de geestelijkheid en de burgerlijke gezagdragers, gevolgd door de bevolking, in processie met de relikwieën van de Heilige Waudru naar de heide van Casteau. De pestepidemie werd ingedijkt. Uit dankbaarheid voor de Heilige Waudru beslisten de inwoners van Bergen ieder jaar een grote processie te harer ere in te richten. In den beginne had zij plaats op de eerste zondag van oktober, maar vanaf 1352 werd zij gehouden op Drievuldigheidszondag, teneinde op mooier weer te kunnen rekenen. Geschorst tijdens de Franse Revolutie, werd zij in 1804 definitief heringericht. Vanzelfsprekend heeft deze manifestatie tijdens de zeven eeuwen van haar bestaan een evolutie doorgemaakt. Zij heeft zelfs een grondige wijziging ondergaan. Ontstaan uit de volkse vroomheid in de hoop een epidemie te bezweren, werd zij voortgezet in een geest van erkentelijkheid. Alle Bergense beroepen, verenigd in broederschappen, vereerden de Heilige Waudru. Oorspronkelijk alleen van godsdienstige aard, is deze processie thans ook een historische stoet.

Omstreeks het midden van de XIIde eeuw, toen Brugge de West-Europese wereldmarkt werd, is Damme, als voorhaven van deze stad, ontstaan aan een dam opgeworpen aan het uiteinde van het Zwin, de brede arm van de Noordzee die tussen Knokke en Kadzand, doorheen de poldervlakte het land blnnendrong. Door zijn gunstige ligging, kende Damme – eerst Hondsdam en later de "Dam" genoemd – een rasse opgang. Schippers, handelaars, makelaars, bankiers en ambachtslieden vestigden zich in de opkomende havenstad. ln 1180 schonk Filips van den Elzas, graaf van Vlaanderen, haar stadsrechten: zelfbestuur en rechtsmacht. Aan de Damse poorters verleende hij belangrijke handelsvoorrechten. Dit feit wordt nu, 800 jaar later, herdacht met allerhande manifestaties waaronder een tentoonstelling gewijd aan de geschiedenis van Damme. Na de totale verwoesting van Damme door de Franse koning Filips-August, in 1213, werd het stadje heropgebouwd en versterkt met vestingsgrachten en stadspoorten Verbonden door waterwegen, met de twee aanzienlijkste steden van Vlaanderen, met Brugge door de * Reie * en met Gent door de * Lieve », kende Damme, vooral in de XIII" eeuw, een hoge bloei en kreeg als Zwinhaven een universele faam. Damme bezat het stapelrecht van wijnen en haring en was in de Middeleeuwen de voornaamste wijnmarkt van Noordelijk Europa. Jacob van Maerlant, "de Vader der Dietse dichters", woonde er in de tweede helft van de XIIIe eeuw, schreef er zijn voornaamste werken en ligt er begraven in het vroeger kerkportaal, onder de toren. Het huwelijk van Karel de Stoute met Margaretha van York werd er in 1468 ingezegend, in de nog bestaande woning van de grafelijke baljuw Eustaas Wyts. In 1615 lieten de aartshertogen Albrecht en Isabella de oude stadsvestingen en poorten slopen en Damme insluiten in een nieuwe versterkingsgordel, waarvan heden nog de wallen rond het stadje een overblijfsel zijn. Van de loop van het Zwin en de Lieve is te Damme geen spoor overgebleven. Het deel van het Napoleonkanaal tussen Brugge en Damme, werd gegraven in de bedding van de Reie, de voormalige waterweg tussen beide steden. Damme, volgens de volksoverlevering, ook de stad van de legendarische figuren Tijl Uilenspiegel, Nele en Lamme Goedzak, heeft van zijn groot verleden enkele indrukwekkende monumenten bewaard, alsook die speciale historische sfeer die velen aantrekt.

.

.

.

.

.

.