Europe: Paintings of Dirk Bouts.
Previous
Next
 

Date of issue: 26th of April 1975.

OBC/COB numbesr: 1766-1767

Created by: J.Malveaux/Jean de Vos

Perforation: 11 1/2
Size: 24 mm x 35 mm
Composition of the sheets: 30
Printing Process: Combined screen and Steeldeepprint
Number of plates: 1-2-3-4
Printing Run: 1766 - 10.000.000ex ; 1767 - 3.500.000ex
Paper: P3 ( see paper Types )

1766 - 6F50 - H.Johannas.
1767 - 10F - 'weduwe avned terechtgestelde'

INFO

Het "Laatste Avondmaal" is een drieluik waarvan vandaag alleen het middenpaneel onze aandacht boeit. Hoewel de evangelisten ons leren dat het 's avonds plaats greep, heeft Dirk Bouts het tafereel bij dag gesitueerd. Heel het schilderij straalt licht, kleur en warmte uit, waarin de Christusfiguur centraal staat. Hij zegent het brood en geeft het dan aan zijn discipelen die ingetogen, in diepe stilte, de handen gevouwen, de wijding beleven van het ogenblik, de woorden van de eerste consecratie. Het jeugdige en serene gelaat van de H. Johannes werd op een " Europapostzegel 1975 " afgedrukt. Het drieluik van het "Laatste Avondmaal" werd door de geniale interpretatie van Dirk Bouts tot eeuwige schoonheid opgevoerd.

Uit een ander tableau "De Gerechtigheid van Keizer Otto: De Vuurproef ", dat in het Museum voor Schone Kunsten te Brussel wordt bewaard, werd een fragment gekozen voor onze H Europapostzegel nl.: het hoofd van de jonge vrouw De weduwe van de doodgefolterde, na aanvaard te hebben zich aan het vreselijke godsgericht bloot te stellen, staat hier voor de keizer in een kring van omstanders: zij heeft een gloeiend ijzer vastgenomen en het mirakel heeft zich voltrokken; zij vertoont geen enkele brandwonde. De ontroering, door een zo tastbare tussenkomst des hemels verwekt, heeft de getuigen in stomme verbazing aan de grond genageld. Het gelaat van de jonge vrouw blijft onbewogen, maar de schrijnende ogen vol extase drukken een innerlijke tragedie uit; het eerherstel van de gerechtigde en de bestraffing van de schuldige zullen niet kunnen doordringen tot de wereld van smart, waarin haar gebroken hart zich teruggetrokken heeft. Dirk Bouts' Hollandse afkomst heeft misschien bijgedragen tot de gereserveerdheid, die hem een onafhankelijke en zeer persoonlijke plaats doet innemen onder onze primitieven. Maar ofschoon discreet uitgedrukt, verliezen de gevoelens niets van hun diepte en het is merkwaardig om zien met welke schakeringen en welke verscheidenheid zij tot uiting komen in de houdingen, de blikken en de gebaren van de personages. De geconcentreerde uitdrukking van de gezichten en de sprekende schoonheid van de handen bezorgen Dirk Bouts een plaats tussen de grootste uitbeelders van het innerlijk levensdrama. Ook zijn koloriet draagt sterk daartoe bij, een koloriet dat uitmunt door diepte en sonoriteit en opvalt door zijn heldere, doorzichtige, kristallijnen atmosfeer, die een unieke eigenschap is van Bouts' stijl. De kunstenaar haalt zijn voordeel uit een verbazende stielkennis en een zeldzame tekenkunde. Hier is de tekening gedrongen, tot het uiterste gespannen en van een strenge eenvoud. .

.

.

.

.

.